esselde

Ett e-zine om hemslöjd som testar teorier, vänder och vrider på ämnen och försöker förstå vad vi egentligen pratar om när vi pratar hemslöjd och vad vi gör när vi gör hemslöjd

Försättsblad esselde #1.jpg

esselde #1
- om hemslöjd och nationalism

Hemslöjd som produktionsform började i Sverige uppmärksammas i relation till industrialism i den nationalistiska 
tiden runt sekelskiftet 1900. Sedan dess har hemslöjd som verksamhet och Hemslöjd som organisation använts för att förstärka och främja en sverigebild genom positionering mot andra länders hemproduktion och estetik. Inomnationella estetiker och hemproduktioner som inte passat in i de skapade Hemslöjdsgränserna har under perioder haft svårt att hävda sig inom dessa sverigefrämjande projekt. Samtidigt finns det en hävdan att hemslöjdskunskaper är globala och att mönster och tekniker alltid rest över världen. Hur går dessa bilder ihop, historien av hemslöjd som nationsbyggande och den nygamla självbilden av en inkluderande och global rörelse?

Medverkande: Charlotte Hyltén-Cavallius, Frida Hållander, Folkmusiker mot främlingsfientlighet, Förenande progressivt hantverk, Mia Lindgren, Anna Sandgren, Karin Sterner, Workshopsdeltagare

esselde omslag 2.png

esselde #2
-om hemslöjd och dö ut

”E allt som försvinner lika vackert” frågar poeten Fredrik Nyberg i boken Slingorna & undergången från 2015. Det kan en även fråga sig i detta sammanhang, där det andra numret av esselde handlar om att dö ut. Troligen har du också hört att hemslöjdskunskap dör ut, och kanske har du sagt det till andra. Det är ett inte helt ovanligt skäl för att syssla med hemslöjd och det används gärna när media beskriver hemslöjdspraktiker.

Medverkande: Mia Lindgren, Kay Williamson, Christina Zetterlund

esselde #

3. Konsthantverk i Sverige del 4
- om framtider

Från: Christina Zetterlund
Skickat: den 23 januari 2017 09:13
Till: Frida Arnqvist Engström; Gunilla Lundahl; 
Agnieszka Knap; Marie Fagerlind; Elin Thomasson; 
Mia Lindgren; Gunnar Almevik; Sara Degerfält; 
Miro Sazdic
Ämne: SV: Den 27 januari

Hej!
Vi ses på fredag! Ser enormt mycket fram emot att ses!

Vi är (passande nog) i rummet Zickermans. Om du inte 
hittar så ring när du är i receptionen så kommer vi och hämtar dig.

Dagen kommer huvudsakligen bestå i att vi skall göra en
gemensam laboration underrubriken Konsthantverk i
 Sverige del 4: framtider. Tillsammans skall vi fantisera, drömma, göra och utmana.

Utgångspunkten är News from Nowhere som William
 Morris publicerade 1890. I boken gestaltar William Morris en framtida socialistisk hantverksutopi där harmoniska 
människor i glädje och gemenskap bidrar till att forma ett hållbart samhälle. Det är nu länge sedan boken skrevs.
 Morris hantverksromantik har utmanats. Nu behöver vi från andra utgångspunkter och insikter formulera framtider? Hur ser våra drömmar om hantverk, jämlikhet och
 gemenskap ut idag?

esselde #4 Omslag.png

esselde #4
- om kritik, infrastruktur och vänskap

Slöjdens infrastruktur består av tågresor, meddelanden, gillningar, pengar och vänskap som färdas mellan mer eller mindre synliga aktörer. Strukturerna i denna karta är inte alltid synliga för det otränade ögat. Att avtäcka förhållanden och visualisera nätverken kräver tid, kunskap och att en tror att det finns något positivt med att förstå mer av den värld som en verkar i. Möjligheten att skapa färdvägar mellan nya aktörer kan vara ett sådant värde. 
Detta nummer av esselde testar tesen att en stark, oberoende och diversifierad slöjdscen kräver kritik, infrastruktur och vänskap. esselde  #4 ger överblick och inzoomningar över hur det är att vara frilans inom slöjd idag. Det är material, samtal och påbörjade samtal. Det är energi, motstånd och potential. 

Medverkande: Frida Engström Arnqvist, Anna Fabler, Mia Lindgren, Leili Mänder, Alva Näsman, Finn Pranter, Karin Sterner

Föregående
Föregående

Hemslöjdens historia - podcast

Nästa
Nästa

Heliga hembygd